Rapport Grand Jury Fiction 2021

Juryleden

  • Liane Cunje
  • Matthijs Wouter Knol
  • Vanja Kaludjercic

In uitdagende tijden zoals deze, waar sociopolitieke omstandigheden snel veranderen en vrijheid tijdelijk wordt ingepekt om grip te krijgen op de wereldwijde Covid-19-pandemie, is het essentieel om de schending van mensenrechten in de gaten te houden. Competities als de Grand Jury Fiction Competitie zijn van uiterst belang voor het creëren van aandacht voor mensenrechten en bewijzen op hetzelfde moment hoe belangrijk het is dat getalenteerde filmmakers de erkenning en zichtbaarheid krijgen die ze verdienen.

De Grand Jury Fiction Competitie wordt dit jaar voor het eerst uitgereikt. Het is een robuuste selectie vol verscheidenheid door de keuze voor de acht fictiefilms die geselecteerd zijn uit het gehele programma van Movies that Matter 2021. Elke film verdiende zijn plek in de competitie en is werkelijk representatief voor de geest van het festival.

Het was een privilege en een genoegen om de in de jury voor de Grand Jury Competitie plaats te nemen voor de Movies that Matter editie van dit jaar. We zouden je willen uitnodigen om de geselecteerde films te kijken, om te zien wat er op dit moment wereldwijd gebeurt. Alle acht films hebben hun eigen visuele taal, die we hieronder op alfabetische volgorde zullen uitleggen.

Nu, zonder er verder omheen te draaien, presenteren we vol trots dat we unaniem hebben gekozen voor de winnaar van de Grand Jury Fiction Competitie: Quo Vadis, Aida? van Jasmila Žbanić.

Winner Grand Jury Fiction Award

Quo Vadis, Aida? – Jasmila Žbanić

De film Quo Vadis, Aida? resoneerde bij ons vanwege de immense taak om zo’n belangrijk en persoonlijk verhaal naar het scherm te brengen om vervolgens door een breed publiek bekeken te worden. Als we reflecteren op de individuele ervaringen die we hadden als juryleden vanuit de verschillende perspectieven van waaruit we de film benaderden, ontstaat er een overweldigende consensus over de impact van de cinematografische manier waarop het verhaal wordt verteld, en de authentieke portretteringen. Daarbij overwogen we de impact die een film, zo gedurfd als deze, zou hebben op het publiek, zowel in als buiten Nederland, via vertoningen van Movies that Matter. We besloten unaniem dat we, met grote trots de Grand Jury Fiction Award ter waarde van € 5.000 naar Jasmila Žbanić’s Quo Vadis, Aida? gaat.

Other contenders (in alphabetical order)

Forgotten Roads – Nicol Ruiz Benavides

Forgotten Roads is een film met goede intentie die focust op de essentiële elementen van liefde tussen mensen van hetzelfde geslacht. Een vrouw die recent weduwe geworden is, Claudia, gaat bij haar dochter wonen na de dood van haar man en krijgt een innige band met haar nieuwe buurvrouw. Forgotten Roads heeft vele emotionele momenten die het plot voortstuwen. En hoewel sommige van die verhaallijnen wat beter bij elkaar gebracht hadden kunnen worden aan het einde, is het een fijne film om te kijken.

Gagarine – Fanny Liatard, Jérémy Trouilh

Een erg goed gebrachte film en een mooi afgewerkt debuut dat het leven in de buitenwijken van Parijs oprecht en puur neerzet. Deze moedige film en het speelse en lieve perspectief pakken vanaf de eerste scène, waardoor de kijker direct het verhaal ingetrokken wordt. Gagarine is een verrassende film met veel lagen en erg geschikt om een verscheidenheid aan mensen aan te spreken. De regisseurs tonen een groot zelfvertrouwen in de manier waarop ze archiefmateriaal inzetten en het gebruik van kleur en cinematografie passen zich aan aan de fantasie van de protagonist. Daar komt nog bij dat het acteerwerk van deze jongen en niet-getrainde acteurs indrukwekkend was.

Here We Are – Nir Bergman

Here We Are vertelt het verhaal van de band tussen een vader en zijn volwassen autistische zoon, die op de vlucht zijn voor de gezondheidszorg. Hoewel het verhaal soms wat voorspelbaar is, regisseerde Bergman deze film vol zelfvertrouwen. De film is charmant, pakkend en wordt overtuigend gebracht, ondertussen leent het elementen van stille films op een manier dat het het publiek erbij betrekt.

Mitra – Kaweh Modiri

Mitra is een erg krachtige film waarin de onderdrukking van een regime de emotionele intensiteit van het hoofdpersonage goed reflecteert. Het biedt een verfrissend en interessant perspectief van een Nederlandse regisseur op een bekend onderwerp. De film bouwt op de spanning en heeft een sterk hoofdpersonage waardoor deze politieke een aanrader is.

Night of the Kings – Philippe Lacôte

Philippe Lacôte brengt een onconventioneel verhaal op een authentieke en originele manier. Zijn gebruik van licht en cinematografie is zowel prachtig als pakkend. In zijn originaliteit weet de film te fascineren zonder in sensatiezucht te vervallen. Night of the Kings brengt zijn verhaal – een jonge man die zijn eerste nacht in een gevangenis doorbrengt – met creativiteit en warmte. De film blijft trouw aan zichzelf en geeft voldoening.

Oasis – Ivan Ikic

Oasis is een verrassende en oprecht authentieke film, met een moedige kijk op het onderwerp – jonge mensen met een mentale beperking – dat bijna geen aandacht krijgt. De intentie van de film brengt het verhaal naar voren met een geweldige toegang en tot de jongeren en een intimiteit die opvallend is. Een uniek aspect van de film is het perspectief op het verhaal en de manier waarop de karakters accuraat en met respect worden geportretteerd.

The Man Who Sold His Skin – Kaouther Ben Hania

Deze sterke productie biedt een origineel perspectief op het onderwerp van de ervaringen van vluchtelingen in Europa. Het is een moedige film die op een interessante manier het onderwerp aansnijdt wat het mogelijk maakt om de conversatie terug te brengen naar een toegankelijk niveau. Hoewel de complexiteit van het onderwerp wat meer naar de voorgrond gebracht had kunnen worden, heeft de film terecht zijn weg gevonden naar deze competitie.