Special

Nationale Politie: White Balls on Walls

Op vrijdag 31 maart vertonen we White Balls on Walls (Sarah Vos) met Politie voor Iedereen van de Nationale Politie. In de film zien we hoe het Stedelijk Museum in Amsterdam inclusiever en diverser wil worden. Het proces roept ongemakkelijke vragen op. Ook binnen de politie is dit een urgent onderwerp. Voertaal: Nederlands.

Na de vertoning van White Balls On Walls zal moderator Bahram Sadeghi in gesprek gaan met Sidney Mutueel (Nationale Politie) en Lucien Kembel (LKCA). In het nagesprek gaan we in discussie over wat de politie kan leren van het Stedelijk en wat er nodig is om de politie een meer diverse organisatie te maken. Er zal ruimte zijn voor vragen uit het publiek.

Sprekers

Sidney Mutueel is Sectorhoofd/Commissaris van politie – afdeling VakMENSschap – Kennis & Kwaliteit – Directie Operatien Staf Korpsleiding. In de 33 jaar dat hij bij de politie werkt bekleedde hij functies van agent tot commissaris van de politie, zowel in binnen- als buitenland. Hij is geboren op Curaçao en zet zich binnen de Politie in voor een meer inclusieve en divers politiekorps.

Lucien Kembel was de laatste jaren directeur van de Haagse theaters Diligentia en PePijn. Eerder werkte hij als directeur voor het Nationaal instituut Nederlands Slavernijverleden en erfenis (NiNSee). Vanaf 1 april is hij directeur van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA). In die hoedanigheid zal hij zich ook inzetten voor de Code Diversiteit en Inclusie van de culturele sector.

Bahram Sadeghi (1967, Iran) werkt als freelance regisseur en presentator. Daarnaast schrijft Sadeghi voor verschillende landelijke bladen en organiseert hij debatten.

Over de film

De leus ‘Meet The Icons of Modern Art’ wordt van de glazen wand van het Stedelijk Museum in Amsterdam afgekrabd. Want wie zijn die iconen van de moderne kunst eigenlijk? Wie bepaalt dat en ten koste van wie? In 2019, toen regisseur Sarah Vos begon te filmen voor deze documentaire, was zo’n 90 procent van de kunst in het Stedelijk gemaakt door witte mannen. Dat moet anders, vinden directeur Rein Wolfs en het Stedelijk Museum. Maar dat dat simpeler gezegd is dan gedaan, blijkt als Vos hem en zijn team volgt in hun streven naar meer diversiteit in de collectie en het personeelsbestand.

De camera registreert achter de schermen hoe dit proces ongemakkelijke en schurende vragen oproept. Mag je een schilderij nog ‘De prostituees’ noemen? Moet je bij het beoordelen van kunst naar de huidskleur of het geslacht van de kunstenaar kijken? En hoe ga je om met pers die dat ‘overdreven politiek correct’ noemt? White Balls on Walls is meer dan alleen een kijkje achter de schermen van een museum. Het is een tijdsdocument dat de worsteling weergeeft die veel Nederlandse instellingen en bedrijven momenteel doormaken.

Programma

14:30 - 16:35
White Balls on Walls + Nagesprek Filmhuis Den Haag - Zaal 1