Take on Afghanistan

Urgente films uit en over Afghanistan, die de gevolgen van de laatste ontwikkelingen op filmmakers en mensenrechten laten zien. De regisseurs van de films van dit thema zijn als hoofdgasten aanwezig op ons festival.

Hoofdgasten

De eerste regisseur is de in 2021 vanuit Kabul gevluchte Sahra Mani. Zij regisseerde de documentaire A Thousand Girls Like Me (2019), die wereldwijd meer dan 25 awards won. Ook Aboozar Amini (Kabul, City in the Wind, 2018) is aanwezig. Als een van de weinige filmmakers die na zijn opleiding terugkeerde naar Afghanistan, was hij onderdeel van een nieuwe golf in de Afghaanse cinema. Inmiddels woont Aboozar, net als zijn broer Dawood Hilmandi, in Nederland. Dawood (A Journey Into Zero Space) startte zijn filmcarrière met Bekhawy (2009), die werd vertoond op het IFFR. Zijn shorts Arvaksca en 2087 werden vertoond in Cannes. De hoofdgasten worden in de schijnwerpers gezet met een retrospectief van hun werk. Ze presenteren nieuw werk in masterclasses en nemen deel aan panelgesprekken.

Filmprogramma

The Forbidden Reel

Ariel Nasr

Cinema is van onschatbare waarde in het levend houden van geschiedenis. Onder het regime van de Taliban is het Afghaanse filmarchief bijna volledig vernietigd, ook filmmakers zijn hun leven niet zeker. Een klein groepje mensen heeft een deel van het archief uit de fundamentalistische handen van de Taliban weten te houden. Deze beelden van vijftig jaar Afghaanse filmgeschiedenis worden getoond in The Forbidden Reel.

A Journey Into Zero Space

Dawood Hilmandi

Dawood Hilmandi vluchtte op 13-jarige leeftijd uit Afghanistan en liet zijn grote familie en dagelijkse leven achter. A Journey into Zero Space toont fragmenten uit het leven in Afghanistan en het verlangen om het land te verlaten. Het is een drieluik waarin autobiografische fictie en een experimenteel filmessay gecombineerd worden. Archieven bieden de mogelijkheid het verleden te herbeleven en na te denken over zowel dat verleden als het heden.

Kabul, City in the Wind

Aboozar Amini

Twee broertjes en een buschauffeur vormen in Kabul, City in the Wind het middelpunt van een hartverscheurend portret van het dagelijkse leven in Kabul. Een stad die bekendstond als een paradijs in de jaren ‘60, is nu al veertig jaar in oorlog. Er is de constante dreiging van aanslagen van de Taliban, IS, Al-Qaida of een van de andere twintig extremistische groeperingen.

A Thousand Girls Like Me

Sahra Mani

A Thousand Girls Like Me vertelt het aangrijpende verhaal van de moedige Khatera Golzad. Khatera is een 23-jarige Afghaanse vrouw die slachtoffer is van seksueel misbruik door haar vader. Ze vertelt haar verhaal op nationale televisie, op zoek naar gerechtigheid voor zichzelf en alle andere vrouwen zoals zij.

Masterclass & Panel

Take on Afghanistan: In Conversation

zaterdag 9 april 13:00, Concordia Theater

In deze masterclass gaat moderator Orwa Nyrabia (artistiek directeur IDFA) in gesprek met de hoofdgasten van dit jaar: filmmakers Sahra Mani, Aboozar Amini en Dawood Hilmandi. Het gesprek gaat over de uitdagingen en moeilijkheden van Afghaanse filmmakers. Hoe behoudt iemand zijn/haar/hun artistieke stem bij het ontvluchten van hun thuisland? Hoe is de huidige situatie in Afghanistan voor filmmakers? Het gesprek wordt geïllustreerd met fragmenten uit de filmografie van Mani, Amini en Hilmandi.

Take on Afghanistan: Work in Progress

maandag 11 april 10:00, Pathé Buitenhof

In dit programma tonen Afghaanse filmmakers Dawood HilmandiNematullah KhoshamadiSahra Mani en Zaki Daryabi hun nieuwste films in de maak. Na afloop is er een discussie met de filmmakers over de financiering en productie van Afghaanse films. Wat zijn de mogelijkheden om als producer uit Amsterdam een film te maken in Afghanistan? Hoe vinden Afghaanse filmmakers producenten, sales agents en distributeurs? En wat zijn de moeilijkheden waarmee met name Afghaanse filmmakers worden geconfronteerd?