Veelgestelde vragen: Online kijken

Wij hebben een list met veelgestelde vragen met betrekking tot je online festivalbezoek. Staat je vraag er niet tussen, dan kun je ons ook vragen stellen via de website chat (linksonder in je browservenster). Ons support team is van 16 – 25 april dagelijks tussen 09:00 – 23:00 uur via de chat bereikbaar.

Heb je nog andere vragen? We hebben meer veelgestelde vragen beschikbaar:

Algemene FAQsTickets FAQs

Wil je je thuisbioscoop goed opzetten of ondervindt je technische problemen? Raadpleeg onze technische checklist.

  • Wat is het verschil tussen een live en on demand vertoning?

    Een Online Live vertoning is een getimede vertoning, die als het ware plaatsvindt in een online bioscoopzaal: iedereen kijkt tegelijkertijd. Je moet de stream op het juiste tijdstip openen om het gesprek of de film te kijken. Je kunt niet terug- of vooruitspoelen. Er is een chatroom en wanneer mogelijk een live, interactieve Q&A met de filmmaker.

    Voor films On Demand geldt dat je ze op ieder moment kunt laten beginnen in de 80 uur dat ze beschikbaar zijn. Dit kan dus veel later zijn dan de dag en tijd waarop jij je ticket hebt gekocht. Let op: als de film langer duurt dan de tijd die je nog beschikbaar hebt, dan kun je de film wel afkijken maar niet opnieuw de stream opstarten wanneer de tijd is verlopen. Je kunt dus niet je browser refreshen of de stream opnieuw openen als je een technisch probleem hebt.

  • Welke browser raden jullie aan voor het streamen van de online films?

    Geen enkel programma werkt in alle webbrowsers even goed. De player van Movies that Matter werkt het beste in Google Chrome. Kies je liever niet voor Google, dan adviseren wij Firefox of Microsoft Edge als tweede optie. Er is (nog) geen app beschikbaar om vanaf af te spelen, dus je moet dit altijd vanuit een webbrowser doen. Bekijk onze technische checklist voor meer informatie over hoe je het beste kunt streamen.

  • Kan ik het online festivalprogramma ook buiten Nederland bekijken?

    De online filmvertoningen van Movies that Matter zijn alleen vanaf een Nederlands IP-adres te bekijken. Dat heeft te maken met de internationale rechten van de films.

    Houd er rekening mee dat als je in de buurt van de Nederlandse grens woont, dat het kan gebeuren dat je niet wordt herkend als een Nederlands IP-adres. Dit heeft te maken met de dichtstbijzijnde webserver waarmee je computer verbinding maakt. In sommige gevallen kan deze in het buitenland staan en krijg je een buitenlands IP-adres toegewezen. In dat geval kun je proberen om via je mobiele telefoon in te loggen met een mobiele hotspot en opnieuw verbinding te maken met je wifi zodra de stream is gestart.

  • Kan een online vertoning ook uitverkocht zijn?

    Ja, dat kan: voor elke online vertoning zijn een maximaal aantal tickets beschikbaar. Movies that Matter maakt voor elke film afspraken met de rechthebbenden over hoe de film vertoond zal worden tijdens het festival en welke restricties hier aan vast zitten. Om dezelfde redenen dat de online films niet wereldwijd beschikbaar zijn, hebben we dus per voorstelling een maximum aantal plaatsen.

  • Ik heb een ticket gekocht voor een online film. Hoe kan ik de film nu kijken?
    • Log rechts in het websitemenu in op je MtM account. Dit moet je met hetzelfde e-mailadres doen waarop je het e-ticket hebt ontvangen. Als je nog geen MtM account hebt, kun je die hier aanmaken.
    • Klik in je account op de button ‘Watch now’ om de film te kijken.
  • Ik heb een ticket gekocht voor een online film. Wanneer kan ik de stream nu starten? En kan ik er nog in als het al begonnen is?

    Voor Online Live vertoningen geldt dat je vanaf 20 minuten voor aanvang de stream kunt openen. Je kunt de stream ook openen nadat de film begonnen is. Deze begint dan alleen niet opnieuw, je mist dus het begin.

    On Demand films zijn in totaal 80 uur beschikbaar. Let op: als de film langer duurt dan de tijd die je nog beschikbaar hebt, dan kun je de film wel afkijken maar niet opnieuw de stream opstarten wanneer de tijd is verlopen. Je kunt dus niet refreshen of de stream opnieuw openen als je een technisch probleem hebt.

  • Ik heb een Online Live ticket gekocht. Kan ik de film na de live vertoning ook nog on demand bekijken?

    Het is niet mogelijk om de film na de live vertoning on demand te bekijken met een Online Live ticket. Om on demand te kunnen kijken, moet je een apart On Demand-ticket kopen.

  • Kan ik films ook casten, op een extern scherm kijken of een beamer/projector gebruiken?

    In principe is dit mogelijk. Wel is het verstandig eerst onze technische checklist te bekijken.

    Belangrijke disclaimer: De Movies that Matter player ondervindt de minste problemen wanneer je kijkt op het scherm van dezelfde device waarmee je afspeelt. De DRM beveiliging die op onze films zit kán namelijk voor problemen met casten zorgen. Dus ervaar je problemen met kijken wanneer je connectie maakt met een extern scherm (bijvoorbeeld zwart beeld maar wel geluid) dan kan de oplossing zijn om de connectie van het externe scherm te ontkoppelen.
  • Hoe lang heb ik de tijd om een film on demand te bekijken?

    Films On demand zijn in totaal 80u beschikbaar. Na aanschaf van je kaartje voor een On Demand film kun je zelf bepalen wanneer je de film wil kijken. Let op: als de film langer duurt dan de tijd die je nog beschikbaar hebt, dan kun je de film wel afkijken maar niet opnieuw de stream opstarten wanneer de tijd is verlopen. Je kunt dus niet refreshen of de stream opnieuw openen als je een technisch probleem hebt.

  • Waarom hapert de filmstream?

    De kwaliteit van de online film hangt af van je internetkwaliteit. Blijft de film hangen, dan zijn hier een aantal tips:

    • Zet de WiFi op al je andere apparaten uit.
    • Sluit alle andere apps of tabbladen van je internetbrowser af.
    • Ga dichterbij je internet router zitten voor betere verbinding.
  • Is er een testvertoning zodat ik mijn gekozen methode van kijken kan uittesten?

    Benieuwd of alles werkt zoals het hoort? Of de door jouw gekozen methode van kijken (casten, beamen of op een tweede scherm) goed samenwerkt met onze systemen? Hoe onze online kijkomgeving er eigenlijk uitziet? Gebruik dan deze testvertoning (beschikbaar vanaf 9 april).

  • Is er een online helpdesk? En wat zijn de openingstijden hiervan?

    Vanaf 16 april tot en met het einde van het festival is er een online helpdesk beschikbaar. Je kunt via de chat (linksonder in je browservenster)  vragen stellen aan deze helpdesk.

    Ons support team is van 16 – 25 april dagelijks tussen 09:00 – 23:00 uur via de chat bereikbaar.