Fly on the wall-portret van de kleurrijke Brusselse onderzoeksrechter Anne Gruwez. Terwijl ze op meesterlijke wijze een gestage optocht van grote en kleine criminelen aan de tand voelt, begeleiden haar ongefilterde meningen en ontwapenende humor deze rauwe inkijk in het Belgische rechtssysteem. Het cold case-onderzoek naar de moord op twee prostituees vormt de rode draad.
‘De onderzoeksrechter is de belangrijkste persoon van het land,’ citeert Anne Gruwez Napoleon. Als je haar door Brussel ziet rijden in haar kleine eendje is een statige veldheer wellicht niet je eerste associatie. Maar aan zelfvertrouwen ontbreekt het haar in elk geval niet.
‘Dat is fantastisch!’ roept ze uit wanneer het verhoor van een prostituee verandert in een dieptegesprek over de voorkeuren van mannen die SM-meesteressen inhuren. Maar de meeste verdachten die tegenover Gruwez plaatsnemen in haar kleine kantoor, doen er het beste aan netjes te luisteren. Zo waarschuwt ze een recidivist die ze bereid is nog één kans te geven: ‘Als je me belazert, dan zweer ik dat de toorn van Allah niets is vergeleken bij die van mij.’ Ze is echter doodstil wanneer ze de vreselijke verklaring opneemt van een moeder die haar 8-jarige zoontje heeft vermoord omdat ze dacht dat hij een kind van de duivel was. Met iedere scène wordt duidelijker dat achter Gruwez’ galgenhumor en bravoure een zeer scherpe geest schuilgaat, een oprechte honger naar de waarheid en een diepe menselijkheid. En ze is dol op cake, ook nog.