Intrigerende deconstructie van de beruchte Groningse hiv-zaak, waarin mannen werden gedrogeerd tijdens seksfeestjes en daarna geïnjecteerd met hiv-positief bloed. In zeven volkomen verschillende hoofdstukken, elk met zijn eigen stijl en cinematografie, onderzoekt Tim Leyendekker thema’s als seksuele grenzenloosheid, slachtofferschap en macht in relaties.
‘Liefde is dodelijk’, zegt een man in de geënsceneerde dialoog aan het begin van Feast. ‘Maar nooit misdadig’, antwoordt een andere man. ‘Echte liefde is alleen maar mateloos.’ Tijdens seksfeestjes in Groningen in 2007 zijn meerdere mannen gedrogeerd en geïnjecteerd met hiv-positief bloed. Wat hoopten de slachtoffers te vinden op die feestjes? Wat hoopten de daders te vinden met hun acties? Was het liefde?
Tim Leyendekkers Feast onderzoekt deze en andere vragen rondom de zaak op een verrassende, controversiële en volledig originele manier. Deels geacteerd, deels documentaire, neemt de film ons mee langs zeven vignetten, die allemaal een ander licht op de zaak schijnen. Zoals dat van de bioloog die een tulp infecteert om uit te leggen hoe een virus werkt. In haar ogen kun je het overdragen van een virus zien als een manier om je aan iemand te hechten. ‘Het is een heel speciaal geschenk’, zegt ze. ‘Ik zeg niet dat het verstandig is, maar het is een manier om contact te maken.’