Technische checklist

Voordat je Movies that Matter online bezoekt, is het verstandig onze technische checklist door te lopen zodat je goed voorbereid bent voor de beste kijkervaring. De checklist bestaat uit drie onderdelen: hardware, software en de player van onze online omgeving.

Let op: onze online filmselectie is alleen vanuit Nederland te bekijken. Industry programma’s zijn wel wereldwijd te bekijken.

  • Hardware: de juiste apparaten

    Een goede filmervaring thuis betekent niet per sé veel geld uitgeven aan electronica. Het gaat vooral om de voorbereiding en slimme keuzes. Houd rekening met drie factoren: afspelen, kijken en luisteren. Dit kan allemaal op hetzelfde apparaat, of met drie verschillende.

  • Afspelen

    Het filmplatform van MtM werkt niet op ieder apparaat even goed. Je beste optie is een (recente) pc of laptop. Afspelen vanaf mobiele apparaten (telefoons of tablets) kan in principe ook, maar kan soms problemen opleveren. Zeker met oudere modellen. Daarnaast is er nog geen app beschikbaar (ook niet voor smart-tv’s) dus je speelt MtM films altijd af via een webbrowser. En dat is simpelweg net wat prettiger op een computer dan op een mobiel apparaat.

  • Kijken & Casten
    Als je een film wilt kijken op een ander apparaat dan waarvan je afspeelt (bijvoorbeeld op je televisie), dan moet je een verbinding tussen die twee apparaten tot stand brengen. Dat kan met een kabel, of door te casten met Chromecast of met Apple AirPlay. Afspelen vanaf een smart-tv kan potentieel (afhankelijk van welke tv je hebt), maar daar is (nog) geen app voor. Je moet dan moviesthatmatter.nl openen vanaf de webbrowser op je televisie. Wil je dit doen? Dan raden we ten zeerste aan om dit van tevoren eerst uit te proberen met onze gratis testfilm.
    Al onze films zijn beveiligd met DRM, deze kan per film verschillen. Het kan gebeuren dat door dit systeem aangegeven wordt dat de manier van kijken niet veilig is. Er wordt gekeken naar welk apparaat je gebruikt, met welke software en eventuele externe verbindingen. Er bestaan een aantal notoire dwarsliggers. Apple apparaten werken enkel met Safari en eventueel Airplay & Apple tv, Windows en Android werkt alleen met Chrome en eventueel Chromecast. Sommige externe schermen worden ook niet herkend.  
    Belangrijke disclaimer: De Movies that Matter player ondervindt de minste problemen wanneer je kijkt op het scherm van dezelfde device waarmee je afspeelt. De DRM beveiliging die op onze films zit kán namelijk voor problemen met casten zorgen. Dus ervaar je problemen met kijken wanneer je connectie maakt met een extern scherm (bijvoorbeeld zwart beeld maar wel geluid) dan kan de oplossing zijn om de connectie van het externe scherm te ontkoppelen.
  • Luisteren

    Niemand wordt blij van filmgeluid vanaf een ingebouwde laptopspeaker. Maar dat betekent niet dat je een superieure geluidsinstallatie nodig hebt voor een goede ervaring. Met een setje simpele boxjes aan je computer kun je al veel winst behalen.

  • Software en internetverbinding

    Het is geen pretje om nog een browserupdate uit te moeten voeren, terwijl je film al is begonnen. Dit kun je voorkomen door de juiste software-voorbereiding. Ben je er klaar voor? Doe dan de dubbelcheck met onze doorlopende testvertoning (van een film on demand, beschikbaar vanaf 24 maar) en controleer jouw instellingen.

  • Kies de juiste webbrowser

    Geen enkel programma werkt in alle webbrowsers even goed. De player van MtM werkt het beste in Google Chrome. Kies je liever niet voor Google, dan adviseren wij Firefox of Microsoft Edge als tweede optie. Er is (nog) geen app beschikbaar om vanaf af te spelen, dus je moet dit altijd vanuit een webbrowser doen.

  • Check je internetverbinding en je netwerk

    Om te checken of je internetverbinding voldoende is, kun je een zogenaamde speedtest uitvoeren. Er zijn veel aanbieders van gratis speedtests online te vinden. Een downloadsnelheid van 15 Mbps (Megabit per seconde) zou al ruim voldoende moeten zijn om een film te bekijken. Wel kan de kwaliteit van je internetverbinding van moment tot moment fluctueren. Wil je zekerheid? Je apparaat met een kabel aan je modem verbinden is doorgaans stabieler dan wifi.

  • Doe een update

    Controleer, zowel voor al je apparaten als je webbrowser, of er een update beschikbaar is en voer deze uit voordat je gaat kijken. Niet geüpdatete software is een van de meest voorkomende problemen bij online festivalbezoek, die wij op afstand niet voor je kunnen oplossen.

  • De online player en de controls

    Iets afspelen in een nieuwe digitale omgeving is altijd even wennen. Wat kan ik aanpassen en wat niet? Kan ik terugspoelen? Het is belangrijk om te onthouden dat een digitale festivalomgeving niet hetzelfde is als een streamingdienst, dus je ziet misschien niet alle opties terug die je gewend bent én je krijgt er nieuwe opties bij. Lees hier alvast wat deze opties zijn en test alvast een en ander in onze doorlopende testvertoning van een film on demand (beschikbaar vanaf 9 april).

  • Je moet zelf het geluid aanzetten

    Als je de player opent staat het geluid standaard uit. Je moet dit zelf aanzetten.

  • Beeldkwaliteit

    De player kiest automatisch een beeldkwaliteit. Deze kun je aanpassen door te kiezen voor een hogere of lagere resolutie. Hoger is in principe beter, maar heeft meer downloadsnelheid nodig om vlotjes af te spelen (een betere internetverbinding). 1080p is gelijk aan ‘HD’ (high definition). Als je dit aanpast duurt het soms een seconde of 30 voordat je het verschil ziet.

    Let op: wat je uiteindelijk ziet is niet alleen afhankelijk van de MtM player, maar ook van de apparatuur die je gebruikt om af te spelen en zelfs de kabel die je eventueel gebruikt om een extern scherm (display) aan je computer te verbinden.

  • Ondertiteling

    Bij veel MtM films kun je tussen Engelse en Nederlandse ondertiteling kiezen. Je kunt deze zelf aan- en/of uitzetten in de player. Kijk binnen de online player voor de beschikbare opties per film.

    Bij sommige films is er maar één taal ondertitels beschikbaar en het kan zijn dat deze onderdeel zijn van de film. In dat geval kun jij ze niet zelf aan- en/of uitzetten.

  • Playlist (alleen bij on demand)

    Een on demand-programma bestaat uit een playlist met meerdere onderdelen. Denk aan de film zelf, maar ook de introductiefilmpjes en de Q&A of het interview achteraf. Je kunt keuzes maken binnen deze playlist, maar je kunt niet voor- of achteruit spoelen of ‘door het beeld scrollen’ zoals bij sommige streamingdiensten.

    Bij een live screening kijkt iedereen hetzelfde op hetzelfde moment, je kijkt als het ware live mee met de stream. Je kunt dan dus niet kiezen binnen de playlist.

  • De chat (alleen bij live screenings)

    Bij live-screenings (niet bij on demand) is er een chatfunctie aanwezig waarmee je voor de vertoning kunt communiceren met andere festivalbezoekers.

    Let op: dit is niet hetzelfde als onze livechat voor support, deze vind je linksonderin het scherm.

  • Stel je vragen aan de filmmaker (alleen bij live-screenings met live Q&A)

    Als er een live Q&A plaatsvindt na de film kun je in een speciale box voor de moderator jouw vragen stellen. Of er een live Q&A plaatsvindt kun je zien op de programma en/of filmpagina. Je ziet dan het naast de vertoning een pink label ‘live Q&A’ staan.

  • Testfilm

    Benieuwd of alles werkt zoals het hoort? Of de door jouw gekozen methode van kijken (casten, beamen of op een tweede scherm) goed samenwerkt met onze systemen? Hoe onze online kijkomgeving er eigenlijk uitziet? Gebruik dan deze testvertoning (beschikbaar vanaf 24 maart).