De dekolonisatie van Afrika in vogelvlucht, in een collage van archiefbeelden en door Lauryn Hill uitgesproken teksten van politiek radicaal Frantz Fanon.
In 1961 wond de creoolse intellectueel Frantz Omar Fanon uit Martinique er geen doekjes om: de enige manier waarop gekoloniseerde volkeren de ketenen van bezetters kunnen afwerpen, is met geweld. Hij beschreef zijn radicale theorieën in De verworpenen der aarde (Les Damnés de la Terre) dat op de dag van verschijning prompt in de ban werd gedaan door Frankrijk. De Amerikaanse hip-hopzangeres Lauryn Hill leest in Concerning Violence passages voor uit Fanons verhandeling terwijl we beelden zien van Afrikaanse bevrijdingslegers in de jaren zestig, zeventig en tachtig. Want vanaf 1960 ging het hard: Afrikaanse landen gooiden één voor één hun Europese kolonisten eruit, vaak niet zachtzinnig.
Regisseur Göran Olsson dook voor zijn film opnieuw de Zweedse televisiearchieven in, dit keer om het brede thema van losbrekend Afrika te illustreren. In 2011 deed hij dat ook al voor The Black Power Mixtape 1967-1975, over de opkomst van de Black Power-beweging. In de beelden die Olsson toont valt vooral op hoezeer de geopolitieke en intermenselijke verhoudingen in vijftig jaar zijn veranderd.