Frame by Frame

Alexandria Bombach, Mo Scarpelli

Onder het Taliban-regime was fotograferen in Afghanistan een doodzonde. Maar ‘een land zonder fotografie is een land zonder identiteit’, aldus een van de fotografen uit deze stilistische ode aan de fotojournalistiek. Vier dappere, Afghaanse fotojournalisten trachten letterlijk nieuwe kaders aan te brengen in een land waar fotografie jarenlang in de ban was. Winnaar van de VARA publieksprijs van het Movies that Matter Festival 2016.

Nadat de Amerikaanse troepen in 2001 de Taliban uit Afghanistan verdreven, kon er langzaamaan een nieuwe vrije pers ontstaan. Frame by Frame volgt vier moedige, vooraanstaande fotografen in hun missie om de leefomstandigheden, de cultuur en het landschap in het roerige Afghanistan vast te leggen op de gevoelige plaat. Het resultaat is een portret van het land zoals we het nog niet eerder zagen: door de ogen van Afghaanse fotografen die een kleine mediarevolutie ontketenen.

De fotografen proberen zo veel mogelijk te documenteren, maar hun werk is vol gevaar. Wanneer een van hen een ziekenhuis voor vrouwelijke patiënten binnengaat, wordt haar verteld dat de consequenties van haar bezoek ernstig kunnen zijn: de Taliban zal het ziekenhuis vernietigen en de dokters vermoorden. Met het vertrek van de buitenlandse troepen en media wordt het er voor de journalisten niet makkelijker op. De grote vraag is of de nog steeds aanwezige fundamentalisten de macht weer zullen grijpen.

Ondanks de constante dreiging zijn de fotografen vastberaden hun land visueel in kaart te brengen voor de komende generaties. Naast hun doorzettingsvermogen en kameraadschap toont de film hun collectieve oog voor onverwachte schoonheid, en biedt hij een nieuwe kijk op het tumultueuze, maar wonderschone Afghanistan.

Credits

Regisseur
Alexandria Bombach, Mo Scarpelli
Producent
Jeff Orlowski, Alexandria Bombach
Jaartal
2015
Productieland
Afghanistan
Soort
Documentaire
Duur
85 minuten
Taal
Dari (Oostelijk Perzisch), Engels
Ondertiteling
EN
Productiebedrijf
Red Reel
World Sales
Frame by Frame