Een ontnuchterende kijk op het rauwe leven in de frontlinie van het Donbass-conflict tussen Oekraïense regeringstroepen en Russische separatisten. De Franse filmmaker Loup Bureau bracht maanden door in de loopgraven met Oekraïense soldaten, filmde ze dicht op de huid en registreerde een mix van lethargie en angstaanjagende artillerieaanvallen.
Gefilmd in zwart-wit om ons te herinneren aan de overeenkomsten met de Eerste Wereldoorlog, legt Trenches (‘loopgraven’) van voormalig oorlogscorrespondent Loup Bureau het Russisch-Oekraïense conflict vast vanuit het troosteloze perspectief van Oekraïense frontsoldaten.
We staan zij aan zij met de mannen – en één vrouw met de bijnaam Persephone, Koningin van de Onderwereld – terwijl ze hun lange dagen doorbrengen in de claustrofobische loopgraven. Het is een ongelooflijk zwaar en zenuwslopend bestaan, door verrekijkers turend naar vrijwel onzichtbare vijanden, schuilend als de bommen beginnen te vallen en voorbereidingen treffend voor de tegenaanval. Tussendoor spelen ze computerspelletjes, scheren elkaars hoofden en praten over familie en vrienden. Trenches is een desolaat en hartverscheurend document, en tegelijk cinematografisch adembenemend.