Gelauwerd filmmaker Lidija Zelovic portretteert haar ontheemde familie in Nederland al sinds 1993, toen ze het door oorlog verscheurde Sarajevo ontvluchtten, met zelfspot en op haar eigen unieke wijze. Zelovic’s filmessay legt de dualiteit bloot waarmee alle migranten leven: wat is ‘thuis’? Ze vestigt daarbij de aandacht op maatschappelijke en politieke ontwikkelingen in Nederland die ze herkent uit haar uiteengevallen geboorteland Joegoslavië. De film won tijdens Movies that Matter Festival 2025 zowel de Dutch Focus Award als de Publieksprijs.
Een reis door de geschiedenis, een confrontatie met stilte. In Tussen wal en schip - Geruisloos Indisch nemen drie kleinkinderen — Jip, Kyron en Benjamin — hun Nederlands-Indische grootouders mee naar de plek waar zij ooit voet zetten op Nederlandse bodem. Met geduld, liefde en nieuwsgierigheid openen ze gesprekken over een verleden waarover decennialang werd gezwegen. Hoe beïnvloedt die verzwegen geschiedenis hun identiteit vandaag de dag?
Gevluchte Venezolanen spreken openhartig over hun leven in de schaduw op Curaçao en Aruba. Van een gedeserteerde militair tot een metselaar en van een horecaondernemer tot een onderwijsspecialist. Hoe is het om te leven in een juridisch vacuüm, als slachtoffer van uitbuiting en onder de constante dreiging te worden uitgezet?
Deze film van Vlaamse filmmaker Matthijs Poppe - niet te zien geweest op ons festival - gaat over zijn bezoek aan een Palestijns vluchtelingenkamp in het zuiden van Beiroet tien jaar geleden. Hier leerde hij Jamal Handawi kennen, wiens ouders tijdens de Nakba naar Libanon vluchtte. Zijn verhaal vormde de basis voor Poppes afstudeerproject Ours Is a Country of Words (2017), en nu is Jamal het centrale karakter in zijn eerste lange film: The Jacket.