Hoe maken we Movies that Matter digitaal toegankelijk voor iedereen?

Digitale toegankelijkheid speelt een steeds grotere rol. Niet alleen als het gaat om het verlenen van informatie. Maar bijvoorbeeld ook tijdens het aanschaffen van een filmkaartje. Naast de eigen ambities van Movies that Matter, scherpen Europese wetgevingen de eisen hiervoor verder aan. Maar wat is digitale toegankelijkheid eigenlijk? Onze applicatiemanager Jette Malow vertelt erover. door Jette Malow, applicatiemanager 13 januari, 2025
Image of displaying the website darkmode.

In mijn rol als applicatiemanager zorg ik voor doorontwikkelingen aan onze website en database. Digitale toegankelijkheid zegt iets over hoe deze digitale producten zijn gemaakt. Denk aan kleurengebruik en lettergrootte. Maar ook aan alternatieve teksten voor afbeeldingen of de mogelijkheid voor het gebruik van voorleestools. Als deze elementen goed in elkaar zitten, kan elke bezoeker die gebruiken. En dat is belangrijk, want tegenwoordig kun je bijna niet meer zonder websites en apps. Movies that Matter wil toegankelijke filmvertoningen aanbieden. Ongeacht of deze plaatsvinden in de bioscoop of in de online filmzaal. Wij willen dat tijdens onze programma’s drempelvrij meningen uitgewisseld kunnen worden over mensenrechten. Maar ook daarbuiten willen we een organisatie zijn voor iedereen.

Zo’n 4,5 miljoen mensen in Nederland hebben een beperking. Dat kan een lichamelijke, zintuiglijke, verstandelijke of psychische beperking zijn. Maar ook een chronische ziekte. En ook iemand met een tijdelijke beperking zoals een gebroken arm. Voor deze mensen kan het moeilijker zijn om gebruik te maken van onze website, kaartverkoopsysteem en database. Hierdoor ontstaan drempels bij het kopen van een ticket of het opzoeken van informatie. Door technische aanpassingen kunnen we deze mensen beter bereiken en bij onze programma’s betrekken.

Eerste stappen naar toegankelijke programma’s 

In het najaar van 2023 hebben wij een donkere modus op de website gerealiseerd. Deze zorgt voor overzicht en rust. Ook is het contrast in een donkere modus heel goed en daardoor voor veel gebruikers toegankelijker. De website schakelt automatisch naar de modus die de gebruiker op de computer heeft ingesteld. Maar de gebruiker kan de donkere of lichte modus op elk moment zelf kiezen.

Verder hebben wij informatie verbeterd voor rolstoelgebruikers en personen met een auditieve of visuele beperking. Zo waren er tijdens de afgelopen twee festivaledities een aantal films met Closed Captions (CC) en audiodescriptie (AD). Closed Captions zijn speciale ondertitels voor doven en slechthorenden. Hierin worden naast de gesprekken in een film ook belangrijke geluiden die te horen zijn beschreven. Audiodescriptie voor slechtziende bezoekers hebben wij in samenwerking met Earcatch aangeboden. Hierbij wordt het geluid van een film aangevuld met een extra geluidsspoor. Tijdens pauzes in de dialoog beschrijft een stem visuele elementen zoals de personages, gezichtsuitdrukkingen en plaatsbepaling. Onze ambities zijn hoog om onze programma’s verder met deze technologieën uit te breiden.

Tijdens de festivaledities 2021 en 2022 gebruikten wij een online filmplatform. Dit platform is doorontwikkeld om CC en AD aan te kunnen bieden. Samen met de filmfestivals IDFA, IFFR, NFF en Cinekid ontvingen wij een projectsubsidie van Cultuurloket DigitAll waarmee we dit konden realiseren. Tijdens het Movies that Matter Festival 2025 bieden we via dit platform opnieuw een aantal films aan. Deze zijn in heel Nederland tijdens de festivalperiode online te bekijken. En dat dus voor het eerst inclusief Closed Captions en/of Audiodescriptie.

Digitale toegankelijkheid en Europese wetgeving

Onze website is recent geüpdatet met het oog op toegankelijkheid. Hierdoor voldoet onze site nu al aan de European Accessibility Act (EAA) die per juni 2025 in kracht treedt. De EAA is een Europese regelgeving op het gebied van digitale toegankelijkheid. De nieuwe wetgeving wordt gebaseerd op de WCAG 2.1 AA richtlijnen. Deze gelden al sinds 2020 voor overheidsinstellingen. De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) zijn sinds 1999 de internationale standaard voor digitale toegankelijkheid.

In de richtlijnen staat uitgelegd hoe je websites en apps toegankelijk kunt ontwerpen, bouwen en onderhouden. En aan welke eisen deze digitale producten moeten voldoen. Binnen de WCAG staan vier principes centraal: waarneembaar (Perceivable), bedienbaar (Operable), begrijpelijk (Understandable) en robuust (Robust). 

Digitale toegankelijkheid in vier principes volgens de WCAG:
  1. Waarneembaar
    Alles moet voor iedereen waarneembaar zijn. Zo moet je bijvoorbeeld een alternatieve tekst toevoegen aan een afbeelding. Iemand die de afbeelding niet ziet, kan deze dan toch waarnemen. Voor andere gebruikers wordt geschreven content opgelezen via een schermlezer of vertaald naar braille.
  2. Bedienbaar
    Alle interactieve elementen moeten door iedereen te bedienen zijn. Het navigatiemenu moet bijvoorbeeld niet alleen met een muis, maar ook met het toetsenbord of spraakopdracht te bereiken zijn.
  3. Begrijpelijk
    Alles moet te begrijpen zijn door software én mensen. Je moet bijvoorbeeld de taal van een pagina aangeven in de code. Hulptechnologie zoals een schermlezer (screenreader) kan de tekst dan in de juiste taal voorlezen. Ook moet je bij bijv. een formulier aangeven wáár de fout zit als iemand iets niet goed heeft ingevuld. Er moet een logische structuur in websites en apps zitten.
  4. Robuust
    Een website of app moet door zoveel mogelijk verschillende apparaten en hulptechnologie gebruikt kunnen worden zodat niemand wordt buitengesloten.

In dit kader is onze website aangepast op verschillende niveaus. Zo is het kleurengebruik aangepast voor een beter contrast en rustigere opmaak. Alternatieve teksten in Nederlands en Engels worden toegevoegd op afbeeldingen. De code van de website is toegankelijk gemaakt voor hulpsoftware. De websitestructuur van onder meer koppen en paragrafen is verbeterd. Door deze aanpassingen komen gebruikers sneller tot de inhoud van onze website. 

Wij zijn trots dat onze website nu aan de WCAG 2.1 AA richtlijn voldoet. Maar wij willen verder gaan met de doorontwikkelingen. Tijdens het Movies that Matter Festival 2025 worden alle technische updates en online programma’s getest door ervaringsdeskundigen. Dit doen wij in samenwerking met Stichting Accessibility en Voorall. Met de resultaten kunnen wij dan verdere stappen ondernemen om nog toegankelijker te worden. 

Heb jij nog ideeën of opmerkingen rondom onze digitale toegankelijkheid? Wij horen graag wat voor stappen we verder kunnen ondernemen. Stuur ons een mail.