Duurzaamheid
Bij Movies that Matter streven we ernaar om een positieve bijdrage te leveren aan een duurzamere toekomst. Dit doen we door films te laten zien die prikkelen, inspireren en aanzetten tot nadenken over duurzaamheidskwesties. We geloven dat films niet alleen krachtige verhalen kunnen vertellen, maar ook een impact kunnen maken op de wereld om ons heen. Maar onze inzet voor duurzaamheid gaat verder dan alleen de inhoud van ons filmprogramma.
We willen ook zelf het goede voorbeeld geven. Daarom zijn we continu bezig om onze eigen ecologische voetafdruk te verkleinen en duurzaamheid te verweven in al onze activiteiten. Dit proces kent zijn uitdagingen, en we zijn nog niet waar we willen zijn. We blijven onszelf uitdagen om elke dag beter te worden. Zo komt bij de productie van een festival veel kijken en maak je op diverse plekken impact: van de keuze voor samenwerkingen met lokale en duurzame ondernemers en vegetarisch eten voor de crew, tot het gebruik van gerecyclede materialen voor aankleding en decor, en het implementeren van duurzame praktijken in onze promotiecampagnes.
Samen met de filmfestivals CineKid, IDFA, IFFR en NFF werken we aan het opstellen van een certificering voor filmfestivals die duidelijk maakt wat een duurzaam filmfestival inhoudt. We willen laten zien wat er nodig is om echt een verschil te maken, en helpen om de hele filmfestivalsector groener en eerlijker te maken.
Om onze duurzaamheidsdoelen te bereiken, maken we gebruik van de R-ladder, een strategie voor circulair ondernemen. Hiermee proberen we niet alleen ons filmfestival, maar ook de gehele organisatie van Movies that Matter duurzamer te maken.
Heb je ideeën voor ons of tips? Deze zijn altijd welkom. Stuur ons een berichtje via social media of via info@moviesthatmatter.nl.
Een steeds duurzamere organisatie aan de hand van de R-ladder
-
Reduce (verminderen)
Reduce staat voor het verminderen van consumptie en productie en het slimmer maken en gebruiken van producten.
Digitale voetafdruk
- De website blijft in ontwikkeling. Zo is er sinds 2024 een dark mode functie die minder energie verbruikt en wordt er een groene websiteserver gebruikt.
- De database schonen wij met regelmaat op.
Drukwerk
- Stemmen op films tijdens het festival gebeurt sinds 2024 via een digitale stemtool i.p.v. papieren scheurkaarten. Dit scheelt zo’n 20.000 scheurkaarten op jaarbasis.
- De oplage van onze filmfestivalkrant wordt jaarlijks herzien, waardoor we afgelopen jaar al 33% minder kranten hebben laten printen.
- Voor postverzendingen zoeken we naar duurzame alternatieven en vanaf 2025 sturen we geen papieren aankondigingen meer naar het adressenbestand.
Consumptie
- Sinds 2023 is de crew catering op het festival vegetarisch. Tijdens een festival eten hier zo’n 170 personen mee, dus dit scheelt aanzienlijk.
- We maken geen gebruik van wegwerpplastic voor de catering. Waar nodig gebruiken we karton.
- De gastencadeaus worden verduurzaamd. Zo geven we sinds 2024 geen bloemen meer, delen we niet standaard meer canvas tasjes uit en worden cadeaus voor de sprekers heroverwogen.
Reizen & vervoer
- Bij het bezoeken van filmfestivals reizen we, waar mogelijk, met de trein in plaats van het vliegtuig. We zijn vastbesloten om deze aanpak verder in onze organisatie te integreren. We kiezen ook voor online deelname in plaats van fysieke aanwezigheid als de reisafstanden groot zijn.
- We kijken hoe we onze gasten zo min mogelijk per vliegtuig kunnen laten reizen en te kijken waar we reisschema’s kunnen afstemmen met andere festivals, zodat er efficienter gereisd kan worden. Uiteraard is dit niet altijd mogelijk en kijken we hoe we op andere manieren hiervoor kunnen compenseren.
-
Re-use (hergebruiken)
Re-use staat voor de levensduur van producten en onderdelen verlengen.
Aankleding en decor
- Alle festivaldecoraties zijn ontworpen met een tijdloos design na onze rebranding, zodat ze hergebruikt kunnen worden. Dit omvat de mobiele M, blokken, lichtbakken en zelfs de geveldoek en de vlaggen die door Den Haag hangen. Zo kan het in de komende jaren opnieuw gebruikt worden.
Merchandise
- Van oude geveldoeken zijn er tassen als merchandise te koop. Voor merchandise zijn we opzoek naar een balans tussen zichtbaarheid van het festival in combinatie met lokale makers en duurzaamheid.
-
Recycling (recyclen)
Recycling betekent het verwerken van materialen tot nieuwe grondstoffen om er nieuwe producten van te maken, die anders gestort zouden worden.
We streven ernaar zo min mogelijk producten over te hebben. Op dit moment zijn we in gesprek met meerdere partijen om overgebleven materialen te hergebruiken. Denk aan het verwerken en hergebruiken van koffiedik en verzamelen en hergebruiken van overgebleven papierwerk.