Take on Voices

Een cruciaal programma over de vrijheid van meningsuiting. Journalisten, festivalorganisatoren, filmmakers, activisten en kunstenaars laten hun stem horen.

Ahed’s Knee

Nadav Lapid

Bij een vertoning van zijn film in een Israëlisch woestijnstadje, ontmoet regisseur Y. een medewerkster van het ministerie van Cultuur. Ze wil dat hij een lijst met door de staat goedgekeurde onderwerpen ondertekent. Verbijsterend, compromisloos en urgent drama over artistieke vrijheid in het huidige Israël, door Nadav Lapid.

Erasing Frank

Gábor Fabricius

In het communistische Hongarije wordt punkzanger Frank in een psychiatrische kliniek geplaatst. Daar ontmoet hij Hanna, die niet praat maar met wie hij een intuïtieve artistieke en persoonlijke band voelt. Samen zijn ze vastberaden op te staan tegen het systeem. Verontrustend drama, geschoten in korrelig zwart-wit.

F@ck This Job

Vera Krichevskaya

Tien turbulente jaren achter de schermen bij de Russische televisiezender Dozhd, in het spoor van de flamboyante oprichter Natasha Sindeeva. Wat begint als een lifestylekanaal ‘voor gewone mensen’ wordt een van Ruslands weinige onafhankelijke nieuwszenders. En een van Vladimir Poetins grote rivalen – met alle gevaren van dien.

Mara

Sasha Kulak

Hybride documentaire video-essay over de opstand tegen de Belarussische dictator Aleksandr Lukashenko in de zomer van 2020. Zowel een verslag vanuit het hart van de demonstraties met hun dappere betogers, en een poëtische ode aan de kracht van de vrije geest.

Stop Filming Us but Listen

Bernadette Vivuya & Kagoma Ya Twahirwa

Stop Filming Us but Listen gaat dieper in op de machtsongelijkheid die voortkomt uit kolonialisme en de gevolgen daarvan voor de representatie van de Democratische Republiek Congo (DRC). In zijn documentaire Stop Filming Us, die zich afspeelt in de stad Goma in de DRC, onderzocht de Nederlandse filmmaker Joris Postema het verband tussen stereotypen en deze scheve machtsverhoudingen. Na een vertoning van Stop Filming Us in Goma vroeg het publiek zich af of de film met dezelfde beelden een ander verhaal kon vertellen. Samen met producer Ganza Buroko bewerkten filmmakers Bernadette Vivuya en Kagoma Twahirwa de beelden opnieuw tot een versie die hun perspectief beter weerspiegelt en recht doet aan hun eigen ervaringen.