Interview

Meet the Team: İmge Erdural

Benieuwd naar hoe de verdiepingsprogramma's op het Movies that Matter Festival tot stand komen? We spraken met İmge, een van de drijvende krachten achter de boeiende discussies, Q&A-sessies en andere optredens rondom de films op het festival. door Isabelle van den Hoek Ostende 04 maart, 2024
Nagesprek bij Seven Winters in Tehran (2023)

İmge werkt als producent verdiepingsprogramma bij Movies that Matter. Ze is geboren en opgegroeid in Utrecht, maar woont sinds een paar jaar in Amsterdam. Daar heeft ze aan de Universiteit van Amsterdam de studie in Media & Cultuur afgerond. Ze begon vier jaar geleden als stagiaire programma bij Movies that Matter en is daarna teruggekomen als producent verdiepingsprogramma.

Wat doe je binnen Movies that Matter?
‘Als assistent verdiepingsprogramma hou ik me bezig met de uitvoering van alles wat we op ons festival rondom de films programmeren, of het nu gaat om introducties voor een film, nagesprekken, Q&A’s of andere verdiepende programma’s. Dit betekent dat we al vanaf het moment dat films worden geselecteerd voor het festival, betrokken zijn en meedenken over potentiële verdiepingsprogramma’s die we zouden willen programmeren. Daarbij moeten we selectief zijn bij welke films we een verdiepingsprogramma gaan maken, omdat we helaas niet de capaciteit hebben om bij alle films een uitgebreid verdiepingsprogramma te creëren. Meestal geven we de voorkeur aan het ontwikkelen van verdiepingsprogramma’s voor films die onderbelichte of zeer actuele onderwerpen aansnijden. Nadat we de films hebben gekozen om een verdiepingsprogramma bij te maken, gaan we inhoudelijk goed onderzoek doen door het verzamelen van achtergrondinformatie over de film, waaronder informatie over de filmmaker, het onderwerp van de film, de geschiedenis van dat onderwerp en welke belangrijke gebeurtenissen of personen daarin aan bod komen. Ons streven is om op deze manier een waardevolle en diepgaande aanvulling te bieden op de filmbeleving tijdens het festival.’

Dans door Sarina Panahideh op de openingsavond (2023)

Wat maakt het bieden van een verdiepingsprogramma bij een film zo belangrijk volgens jou?
‘Ik beschouw de verdiepingsprogramma’s eigenlijk als even belangrijk als de films zelf. Bij Movies that Matter streven we ernaar de dialoog over diverse onderwerpen te bevorderen. De film vormt vaak de eerste stap daartoe, aangezien deze ervoor zorgt dat je in eerste instantie kennismaakt met het onderwerp en ook bepaalde aspecten ervan te zien krijgt. Ons doel met het aanbieden van verdiepingsprogramma’s is tweeledig. Aan de ene kant vinden we het cruciaal om de discussie over de onderwerpen die de films aanroeren levendig te houden. Ik hoop altijd dat bezoekers, door bijvoorbeeld deel te nemen aan een nagesprek, dat extra beetje inzicht krijgen dat hen aanzet tot nadenken over een specifiek onderwerp. Aan de andere kant streven we ernaar om de kennis en inzichten die de film biedt uit te breiden, zodat bezoekers meer te weten kunnen komen over het onderwerp, mogelijk andere perspectieven kunnen ontdekken en diepgaandere inzichten kunnen verwerven. Dat is wat we proberen te bereiken met het aanbieden van onze verdiepingsprogramma’s.’

Een interactie met het publiek tijdens een Q&A sessie na Kinderen van Mavungu (2023)

Hoe benader je het faciliteren van discussies rond gevoelige onderwerpen?
‘We streven er altijd naar om alle gevoeligheden in onze verdiepingsprogramma’s in overweging te nemen. Zodra we weten dat we een verdiepend programma bij een film gaan ontwikkelen, beginnen we grondig na te denken over verschillende aspecten. We evalueren wat de film precies communiceert, of deze een specifiek standpunt inneemt en of diverse perspectieven aan bod komen. Ons doel is om de inhoud van de film uit te breiden, bijvoorbeeld tijdens een nagesprek. Verder onderzoeken we hoe we kunnen bewerkstelligen dat mensen blijven nadenken over dit onderwerp en hoe we andere perspectieven kunnen belichten in een verdiepend programma. Hierin vinden wij het belangrijk dat het allemaal in balans is. In onze verdiepingsprogramma’s, en op ons festival überhaupt, is er ruimte voor iedereen. Het bevorderen van de dialoog en het voortdurend aangaan van gesprekken met elkaar is essentieel. We voelen ons dan ook verantwoordelijk voor het creëren van een veilige ruimte in onze verdiepingsprogramma’s, zodat mensen zich op hun gemak voelen om met andersdenkenden in gesprek te gaan, als ze daar behoefte aan hebben. De moderator is daar altijd een belangrijke factor in. Die kiezen we daarom ook altijd zorgvuldig uit, zeker als het gaat om gevoelige onderwerpen. Het gaat dan vaak om iemand die al veel weet over het onderwerp, maar niet te bevooroordeeld is op het onderwerp, zodat je wel een moderator hebt die de dialoog kan bevorderen zonder het zelf in de weg te zitten. Bovendien zijn de moderatoren vaak goed bekend met het omgaan met een publiek waarin diverse meningen of sterke emoties kunnen spelen. Ze beschikken over de nodige vaardigheden om effectief met dergelijke situaties om te gaan, en uiteraard worden ze ook vanuit onze kant geïnformeerd.’

Zangeres Karima El Fillali zingt het lied Beirut van Fairuz bij de film Costa Brava, Lebanon (2022)

Hoe kiezen jullie gasten bij de nagesprekken?
‘Dat hangt een beetje af van de competities van het festival. Onderdeel van de Activist-competitie is bijvoorbeeld dat alle activisten aanwezig zijn. Daarom zijn de verdiepingsprogramma’s in deze competitie vaak standaard met de activisten en daarnaast nog bijvoorbeeld de filmmakers of andere interessante personen of organisaties. Voor de andere competities kijken we altijd heel breed naar de personen die we uitnodigen voor een verdiepingsprogramma. Als de filmmakers aanwezig kunnen zijn op ons festival, dan betrekken we deze vaak ook bij het verdiepingsprogramma. Op het moment dat zij niet aanwezig kunnen zijn op het festival, dan gaan we om ons heen kijken wat voor andere personen of organisaties interessant zouden kunnen zijn voor een verdiepingsprogramma bij een film. Dit kan dan gaan om bijvoorbeeld doctoren, juristen, ervaringsdeskundigen, of non-profit organisaties. In ieder geval gaat het om mensen of organisaties die veel weten over het onderwerp en de materie en die deel kunnen nemen aan een goed nagesprek. Zo hebben we bijvoorbeeld bij onze openingsfilm Navalny in 2022 de Bulgaarse onderzoeksjournalist en auteur Christo Grozev (van onderzoeksjournalistiekplatform Bellingcat red.) en de Russische onderzoeksjournalist en anti-corruptie activist Maria Pevchikh te gast gehad, om te praten over de mensenrechtensituatie in Rusland en de toestand van de recent overleden Russische oppositieleider Aleksej Navalny. En in hetzelfde jaar hadden we ook epidemioloog Marion Koopmans te gast bij de wereldpremière van Time of Pandemics om te praten over hoe we toekomstige pandemieën alleen kunnen beheersen met een eerlijke wereldwijde verdeling van gezondheidszorg en medicijnen. De gasten die we uitnodigen sluiten dus goed aan bij de films om de dialoog rondom de film of de interactie met het publiek te bevorderen.’

Waar ben je de aankomende tijd voornamelijk mee bezig?

‘Het filmprogramma voor het festival is nu vrijwel compleet. Voor ons betekent dit dat we nu daadwerkelijk kunnen beginnen met het opzetten van de verdiepingsprogramma’s en randprogrammeringen. Hoewel we hier deels al mee zijn begonnen, kunnen we nu echt voortgang boeken. Ons volgende doel is het benaderen van diverse interessante gasten, of het nu gaat om professoren, non-profit organisaties, professionals uit de filmfestivalsector of ervaringsdeskundigen, om te zien of zij geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan onze verdiepingsprogramma’s. Bovendien zullen we de komende tijd diepgaander nadenken over mogelijke invalshoeken voor verdiepingsprogramma’s, vooral in het geval van films met een breed spectrum. Daarvoor zullen we dan ook in de komende periode uitgebreid onderzoek doen aan de hand van artikelen, andere films, enzovoort. Dus op deze manier krijgen onze verdiepingsprogramma’s langzaam maar zeker meer vorm.’

Christo Grozev en regisseur Daniel Roher van de openingsfilm Navalny (2022)